آخرین خبرها
خانه / اخبار و اطلاع رسانی ها / زیر ساخت ها برای شرکت مالک شدن حمل و نقل آماده نیست

زیر ساخت ها برای شرکت مالک شدن حمل و نقل آماده نیست


رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران معتقد است به‌دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها و عدم آمادگی رانندگان به این زودی شرکت مالکی در حمل و نقل جاده‌ای کشور اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش تین نیوز، عبدالله خانعلی با بیان این مطلب در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: حمل و نقل، تابع قانون تجارت بوده و در تجارت هم عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ حمل است، در تجارت قیمت تمام شده هر کالا و خدمات حرف اول را در جذب مشتری می‌زند.

او  با بیان این‌که حمل و نقل هم نوعی خدمات‌دهی به صاحبان کالا و مصرف‌کنندگان نهایی است، ادامه داد: در کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات، 2 اصل اساسی دخیل هستند اول مدیریت متخصص و کارشناس، دوم سرمایه‌گذاری که در شرکت مالکی این دو در کنار هم قرار می‌گیرند، امری که در خود مالکی محال است.

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: در شرکت مالکی، به دلیل قدرت خرید، اعتبار شرکت و خریداری لوازم و قطعات یدکی به صورت انبوه، هزینه‌های خرید و نگهداری کاهش یافته و بر همین اساس، هزینه تمام شده حمل کالا نیز به مقدار چشمگیری کاهش می‌یابد و در نتیجه شرکت‌های حمل و نقلی قادر به اعلام کرایه مناسب‌تر و ارایه تعداد ناوگان بیشتری به صاحبان کالا هستند.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال یک شرکت حمل و نقل در هنگام خرید ناوگان، به‌دلیل  تعداد زیاد ناوگان خریداری شده، از تخفیفات ویژه‌ و زمانِ تحویلِ سریع‌تری نسبت به یک راننده تک واحدی برخوردار می‌شود.

به گزارش تین نیوز، خانعلی افزود: همچنین فرض کنیم شرکتی 30 دستگاه کامیون داشته باشد و بخواهد برای هر کامیون حداقل 2 حلقه لاستیک خریداری کند، لاستیک‌های مورد نیاز 60 حلقه می‌شود، در این صورت شرکت مستقیماً به سراغ کارخانجات تولیدی رفته و لاستیک مورد نیاز خود را با تخفیف ویژه و بازپرداخت طولانی مدت تهیه می‌کند و این موضوع تمام لوازم مورد نیاز ناوگان را شامل می‌شود.

او گفت: این موضوع در مورد راننده خود مالک برعکس است، راننده خود مالک به‌دلیل عدم توانایی مالی و اعتباری، لوازم و قطعات یدکی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌هایی که گاهی خودشان هم غیرمستقیم و دست چندم خرید می‌کنند به صورت نقدی تهیه می‌کند و چون بیشتر رانندگان خود مالک از نظر مالی در مضیقه هستند، نه تنها توان خرید نقدی مایحتاج خود را ندارند بلکه باید جنس را گران‌تر از معمول خریداری کرده و برای پرداخت مدت‌دار سود هنگفتی هم به فروشنده پرداخت نمایند که این امر  موجب بالا رفتن نرخ حمل می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، از آنجا که صاحبان کالا و مصرف‌کنندگان، قیمت نهایی کالا و خدمات را مد نظر قرار می‌دهند، قیمت نهایی ارائه خدمات حمل شرکت‌های حمل و نقلی به مراتب پایین‌تر از قیمت نهایی ناوگان خود مالک خواهد بود، پس قدرت رقابت را از خود مالک می‌گیرد.

به گزارش تین نیوز، وی ادامه داد: علم اقتصاد و تجارت در زندگی روزمره به‌قدری نقش اساسی بازی می‌کند که هر فردی در هنگام نیاز به خرید یا دریافت خدمات، ناخودآگاه قیمت تمام شده نهایی را مد نظر قرار می‌دهد(بالاترین کیفیت و پایین‌ترین نرخ)، با توجه به این توضیحات، آیا باز هم باید انتظار داشته باشیم هر کسی از هر کجا و از هر شغلی خارج شد و کامیون خرید، باید  کالا و باری وجود داشته باشد باشد تا او بتواند  کار کند؟

این فعال صنفی اظهار کرد: در شرایطی که یک طرف ناوگان بیش از نیاز واقعی در کشور وجود دارد و هر روز هم به تعداد آنها افزوده می‌شود، از طرف دیگر هر روز کارخانه‌ای تعطیل و میزان  و بار و کالاهای قابل حمل کمتر می‌شود، تحریم و بی باری و رانندگانی که برای گرفتن بار روی دست هم بلند می‌شوند و زیر قیمت بارگیری می‌کنند، شرکت‌های حمل و نقلی نیز از شرایط سو ستفاده کرده و حق راننده را پرداخت نمی‌کنند.

خانعلی خاطرنشان کرد: البته باوجود تمام این مسائل، به‌دلیل آماده نبودن زیر ساخت‌ها و عدم آمادگی رانندگان، به‌این زودی‌ها شرکت مالکی در ایران اتفاق نخواهد افتاد، بلکه ابتدا حمل و نقل کاملاً از بین خواهد رفت و سپس رانندگان و مسئولان به این نتیجه خواهند رسید که چاره‌ای جز رفتن راه کشورهای موفق در بخش حمل و نقل جاده‌ای را ندارند.

وی افزود: کار غیراصولی را هر کسی انجام دهد نتیجه‌ای نخواهد گرفت، در نهایت باید راه علمی و امتحان شده را طی کرد.

تین نیوز

درباره‌ modir

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

*

code