آخرین خبرها
خانه / اخبار و اطلاع رسانی ها / آزادسازی واردات ۲۶۸ قلم کالا؛ گامی رو به سوی رونق بازار و کاهش قیمت‌ها

آزادسازی واردات ۲۶۸ قلم کالا؛ گامی رو به سوی رونق بازار و کاهش قیمت‌ها

در خبری که بازار را تحت تأثیر قرار می دهد، وزارت صنعت، معدن و تجارت با حذف مجوز فنی بررسی ساخت داخل برای ۲۶۸ قلم کالا، گامی مهم در جهت آزادسازی واردات برداشته است. این تصمیم که بر اساس مصوبات جدید و با توجه به پایان مهلت زمانی ماده ۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی اتخاذ شده بود، نویدبخش تغییرات قابل توجهی در بازار کالاهای ساخت داخل دارای تاییدیه فنی است.

با حذف این مجوز، بسیاری از کالاهایی که پیش از این با محدودیت واردات مواجه شده بودند، اکنون می‌توانند وارد کشور شوند. البته، این به معنای آزادسازی بی‌قید و شرط نیست زیرا همان‌طور که در اطلاعیه سامانه جامع تجارت آمده است، ثبت سفارش برای این کالاها تنها با محل تأمین ارزهای «از محل صادرات خود» و «از محل صادرات دیگران امکان‌پذیر خواهد بود.

تأثیر این تصمیم بر بازار:

این تصمیم می تواند تأثیرات متعددی بر بازار داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

افزایش رقابت: ورود کالاهای خارجی به بازار، رقابت را افزایش داده و می‌تواند به کاهش قیمت‌ها و بهبود کیفیت محصولات داخلی منجر شود.

 

گسترش تنوع کالا: با آزادسازی واردات، تنوع کالاهای موجود در بازار افزایش یافته و مصرف‌کنندگان می‌توانند از گزینه‌های بیشتری برای انتخاب محصولات مورد نیاز خود برخوردار شوند.

 

کاهش قاچاق: با تسهیل واردات کالاهای قانونی، انگیزه برای قاچاق کالا کاهش یافته و به مبارزه با قاچاق کمک خواهد شد.

 

بهبود محصولات تولید داخلی: برای رقابت با کالاهای وارداتی، تولیدکنندگان داخلی باید به دنبال بهبود کیفیت محصولات و کاهش هزینه‌های تولید باشند که در نهایت به افزایش بهره‌وری و رشد تولید منجر خواهد شد.

 

در اوایل مرداد ماه سال جاری، رئیس کل وقت سازمان توسعه تجارت ایران طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که به دلیل عدم تمدید ماده ۱۶ قانون حمایت از کالای ایرانی در برنامه هفتم توسعه، سامانه بررسی فنی ساخت داخل از پایان مرداد ماه غیرفعال خواهد شد

درباره‌ modir

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

*

code