آخرین خبرها
خانه / اخبار و اطلاع رسانی ها / بررسی آماری تجارت جهانی در سال 2023

بررسی آماری تجارت جهانی در سال 2023

امروزه بخش قابل توجهی از دانایی و توانایی تصمیم‌گیری بشر وابسته به آمار و داده هاست. به عبارتی میتوان ادعا نمود که هم اکنون در این عصر اطلاعات، بررسی ها و تجزیه‌وتحلیل های صحیح آماری، راهگشا و به بیانی لازمه ی مسیر در جهت توسعه روزافزون می‌باشد. از طرفی چالش‌هايي كه كشورهاي در حال توسعه، با آن مواجه میشوند، چگونگي برخورد با “جهاني شدن” است. آيا بايد برای دستیابی به سود کلان، مرزها را بدون هيچ كنترلي بر روي دیگر كـشورها بگشاییم و يا اينكه با احتياط در اين زمينه حركت کنیم؟  آیا میتوانیم با بدست آوردن اطلاعات از نحوه مواجهه کشورها با این چالش ها و همچنین شرایط موجود در عرصه جهانی، از خطرات احتمالي جهاني شدن در امان بمانیم؟ بهره‌مندی از تجربیات تجارت دیگر کشورها تا چه حد میتواند ریسک واردات و صادرات و بروز پيامـدهاي خطرنـاك را کاهش دهد؟

سازمان تجارت جهانی (World Trade Organization) یا به اختصار WTO، یکی از تاثیرگذارترین سازمان‌هایی است که در زمینه بازرگانی بین‌الملل ایفای نقش می‌کند. WTO، سیستمی جهانی متشکل از قوانین تجارت را اجرا می‌کند و به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند تا ظرفیت تجاری خود را توسعه دهند. این سازمان همچنین انجمنی را برای اعضای خود فراهم آورده است تا ضمن انجام مذاکرات در مورد توافقنامه های تجاری، مشکلات تجاری خود را با یکدیگر حل کنند

بررسی آماری تجارت جهانی 2023 از ترسیم چالش‌های پیش روی تجارت جهانی ابایی ندارد. در این گزارش، تأثیر مداوم همه‌گیری کووید-19، تنش‌های ژئوپلیتیکی و خطر عدم تعادل اقتصادی به‌عنوان ریسک‌های کلیدی شناسایی می‌شوند که می‌توانند روند رشد و توسعه تجارت را کند کنند.

به طور کلی آمار حاکی از آنند که حجم تجارت جهانی کالاها در سال 2022 به میزان 2.7 درصد  افزایش داشته است. در حالیکه این رقم، به مراتب کمتر از رشد 12.4 درصدي در ارزش تجارت جهانی بوده است و همین نکته، بازتابِ تأثیر قیمت‌هاي جهانی کالاها میباشد.

 

درباره‌ modir

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

*

code